Yöyskä vaivaa monia astmaatikkoja.

Astman hallinta: astma ja yöoireet

Astma on yleinen pitkäaikaissairaus ja noin 10 % suomalaisista sairastaa astmaa. Jopa puolet astmaatikoista kärsii jatkuvasti astman oireista. Jokaisen astmaatikon hoidon tavoitteena on astman hallinta, joka tarkoittaa oireettomuutta, pahenemisvaiheiden ennaltaehkäisyä ja hyvää keuhkojen toimintaa. Kevät on usein astmaatikolle haastavaa aikaa, sillä siitepölykausi pahentaa monen astmaatikon oireita. 

Astma ja yöoireet

Monet astmaatikot kärsivät yöoireista, jotka vaikeuttavat nukkumista.[1] Toistuva unen häiriintyminen vaikuttaa elämänlaatuun, ja jatkuva väsymys voi vaikuttaa merkittävästi mielialaasi, keskittymiskykyysi, sekä kyvykkyyteesi hoitaa astmaasi. Unenpuute voi aiheuttaa myös stressiä tai ahdistusta.

Yöoireet ovat usein merkki siitä, että astma ei ole hallinnassa. Tutkimuksen mukaan jopa 50 % astmapotilaista kärsii yöoireista.[2] Jos sinulla on nukkumista vaikeuttavia astman yöoireita, et ole yksin. Keskustele asiasta hoitajan tai lääkärin kanssa.

 

Kuinka saavuttaa parempi astman hallinta?

Monet astman yöoireista kärsivät ovat tottuneet huonoon unenlaatuun ja ajattelevat, että huono uni kuuluu astmaan. Kenenkään ei kuitenkaan tulisi sinnitellä heikon unenlaadun ja siitä johtuvien ikävien vaikutusten kanssa. Jos heräilet öisin astman oireisiin kuten yskään, hengityksen vinkunaan tai hengenahdistukseen, tulisi sinun ehdottomasti keskustella lääkärin tai hoitajan kanssa siitä, miten voit saavuttaa paremman astman hallinnan. Lääkäri ja hoitaja voivat auttaa sinua ymmärtämään, mitkä tekijät laukaisevat oireet ja arvioida nykyistä lääkitystäsi. Säännöllinen ja oikein otettu lääkitys ovat tärkeä osa astman hallintaa myös yöoireiden kannalta.

 

TEE ASTMATESTI

 

Unen laatu

Lääkärin konsultointi on tärkeää, jos kärsit astman yöoireista, varmistaakseesi, että lääkityksesi on riittävää ja että käytät astmalääkettä oikein. Voit kuitenkin yrittää parantaa unenlaatuasi myös omilla rutiineillasi.

 

  • Noudata säännöllisiä iltarutiineja. Esimerkiksi kirjan lukeminen tai suihkussa käynti samaan aikaan joka ilta ovat hyviä tapoja antaa kehollemme merkki, että on aika rauhoittua. Säännöllinen nukkumaanmenoaika ja herääminen auttavat myös rutiinien luomisessa.

 

  • Säästä makuuhuoneesi nukkumiselle. Säädä makuuhuoneesi lämpötila sinulle sopivaksi ja himmennä valot. Viileä lämpötila on usein hyvä vaihtoehto. Monet asiantuntijat myös suosittelevat, että työskentelyä tai muiden päiväaktiviteettien suorittamista makuuhuoneessasi tulisi välttää.

 

  • Liiku säännöllisesti. Päivittäinen aktiivisuus ja urheilu parantavat unenlaatua. Vältä liikuntaa kuitenkin liian lähellä nukkumaanmenoaikaasi, jotta sinulla jää aikaa rauhoittumiseen.

 

  • Pidä kiinni säännöllisestä unirytmistä myös viikonloppuna. Vaikka viikonloppuisin pitkään nukkuminen tuntuisikin houkuttelevalta, epäsäännöllinen unirytmi usein heikentää unenlaatua.

 

  • Vältä kofeiinin liikaa käyttöä. Väsymys ajaa meidät usein kahvikupin äärelle, mutta liikaa kofeiinin käyttö heikentää unenlaatua.

 

  • Vältä kännykän ja muiden laitteiden käyttöä iltaisin. Laitteista tuleva sininen valo vilkastuttaa aivotoimintaa ja vaikuttaa myös unenlaatuumme.

 

On tärkeää, että otat yhteyttä lääkäriisi, jos astman yöoireet ja heikko unenlaatu vaikuttavat elämänlaatuusi.

 

Lähteet

[1] Skloot GS. Nocturnal asthma: mechanisms and management. Mt Sinai J Med. 2002 May; 69 (3): 140-7.

[2] Woodcock A, Vestbo A, et al. Effectiveness of fluticasone furoate plus vilanterol on asthma control in clinical practice: an open label, parallel group, randomised controlled trial. Lancet 2017; 390(10109): 2247-2255.

Pohjautuu artikkeliin: http://rethinkyournormal.gsk.com/en-gb/lifestyle-choices/asthma-and-sleep

Poistut nyt GSK:n verkkosivustolta

Tämä linkki vie verkkosivustolle, joka ei ole GSK:n ylläpitämä.

Takaisin
Jatka

Kirjautumiseen vaadittavan 6-numeroisen (XXXXXX) VNR-koodin löydät lääkkeen tuotepakkauksen kannesta tai sivusta: